راهنمای خرید واشر سرسیلندر

راهنمای خرید واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر وظیفه یکپارچه‌سازی فضای بین سیلندر و سرسیلندر را بر عهده دارد (در اصطلاح فضای بین سیلندر و سرسیلندر را آب‌بندی می‌کند) و مانع فرار گاز از محفظه احتراق و نشت آب از کانال‌های آب و نشت روغن از کانال‌های روغن می‌گردد. آب‌بندی واشر سرسیلندر بسیار مهم بوده، زیرا هر گونه نشتی گاز روی عملکرد موتور تأثیر می‌گذارد و ممکن است کاهش قدرت و راندمان موتور را به همراه داشته باشد.

این قطعه در موتور خودرو نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. رانندگان زیادی با مشکل سوختن واشر سرسیلندر خودرو مواجه شده‌اند. معمولاً خودروهایی به علت سوختن واشر سرسیلندر در تعمیرگاه‌ها در حال تعمیر هستند. سوختن واشر سرسیلندر اصطلاحاً به دفورمه شدن واشر گفته می‌شود که از بین رفتن آب‌بندی بین سیستم‌های مختلف موتور خودرو را به همراه دارد. واشر بین بدنه موتور و سرسیلندر از ترکیب موادنسوز و لایه مسی مقوای مقاوم در مقابل حرارت و لایه فولادی تشکیل شده که علاوه بر یکپارچه‌سازی سرسیلندر، به بدنه موتور اجازه می‌دهد تا گردش روغن و آب بدون امکان مخلوط شدن انجام شود و همچنین فضای سربسته اتاقک احتراق را آب‌بندی کند.

در اين مقاله، قصد داريم با توضيح ويژگي هاي مختلف واشرسر سیلندر راهنماي خريد آن ها را به شما ارائه کنيم. چنانچه قصد خريد اين محصولات را داريد، پيشنهاد مي کنيم ما را تا پايان اين مقاله همراهي کنيد تا ضمن کسب اطلاعات کامل درباره آن ها، بتوانيد خريدي درست و مطمئن انجام دهيد. با ما همراه باشيد...

 

واشر سرسیلندر چه کاری انجام می‌دهد؟

واشر سرسیلندر بین بلوک موتور که داخل آن قطعاتی مثل میل‌لنگ و پیستون‌ها واقع شده‌اند و سرسیلندر خودرو که در خود مواردی مانند میل سوپاپ‌ها و سوپاپ‌ها را دارد، نصب می‌گردد. واشر سرسیلندرهای موجود در اکثر موتورهای مدرن و امروزی از جنس فولاد چندلایه (MLS) است، اما در موتورهای قدیمی‌تر واشر سرسیلندرهای مورد استفاده از کامپوزیت آزبست و گرافیتی بوده‌اند. ممکن است در برخی موتورها واشر سرسیلندرهای مسی نیز به کار رود. واشر سرسیلندر بدون در نظر گرفتن جنس، دارای سه وظیفه اصلی است:

آب‌بندی سیلندر: هنگام کار کردن موتور، فشار سیلندر در موتور بنزینی می‌تواند به راحتی به psi 700 و در موتور دیزلی تاpsi 2000 برسد. برای داشتن بهینه‌ترین حالت کارکرد سیلندر، واشر سرسیلندر نصب شده بین سرسیلندر و بلوک موتور، این فشارها را حفظ می‌کند. معمولاً واشر سرسیلندرهای فولادی و کامپوزیتی دارای یک رینگ ویژه آب‌بندی هستند که دقیقاً به همین منظور ساخته شده، در حالی که واشر سرسیلندرهای مسی برای نصب چنین رینگی نیاز به زحمت بیشتری دارند.

هدایت مایعات: در داخل بلوک موتور و سرسیلندر، مایع خنک‌کننده موتور و روغن موتور مورد نیاز هستند و در واشر سرسیلندر مسیرهایی وجود دارند که به آن‌ها اجازه گردش بین سرسیلندر و بلوک موتور را می‌دهد. وظیفه مایع خنک‌کننده در سرسیلندر، تنظیم دمای سوپاپ و شمع‌هاست و کار روان‌کاری و تأمین فشار هیدرولیک بسیاری از قطعات از جمله قطعات تایمینگ سوپاپ بر عهده روغن موتور می‌باشد.

حفظ و نگهداری مایعات: ممکن است مسیرهای مخصوص مایع خنک‌کننده و روغن موتور تنها فاصله چند میلی‌متری با هم داشته باشند؛ جلوگیری از ترکیب این دو با هم از جمله وظایف اصلی واشر سرسیلندر است. علاوه بر این واشر سرسیلندر مانع از نزدیک شدن گازهای احتراق به مسیرهای مخصوص مایع خنک‌کننده و روغن موتور و بالعکس می‌شود. برای انجام آب‌بندی به بهترین حالت ممکن در برخی مناطق خاص، ممکن است با توجه به طراحی، واشر سرسیلندر دارای رینگ‌های O شکل باشد.

راهنمای خرید واشر سرسیلندر

دلایل سوختن واشر سرسیلندر

دلایل بسیار و متعددی برای سوختن واشر سرسیلندر وجود دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • عمل کردن ناصحیح ترموستات
  • ایجاد نشتی در سیستم آب و خالی شدن رادیاتور اتومبیل
  • فشار به موتور و عدم توجه به آمپر خودرو
  • مستهلک بودن این واشر

هنگام تهیه واشر سرسیلندر برای خودرو حتماً باید از اصل بودن قطعه اطمینان حاصل کرد؛ زیرا قطعه‌های اورجینال دارای کیفیت بهتر و دوام بسیار بیشتری هستند. در کل می‌توان دلایل سوختن واشر سرسیلندر خودرو را به موارد زیر خلاصه نمود:

داغ شدن موتور خودرو: از دلایل آن می‌توان کم شدن آب رادیاتور و جوش آوردن را نام برد.

غفلت مکانیک در بستن واشر سرسیلندر: باید این کار با دقت بالا انجام گردد، به طوری که واشر کاملاً صاف بسته شده و نوشته top بر روی واشر بالا و سمت مسی آن به سمت پایین و روی بلوک سیلندر واقع شود.

استهلاک موتور خودرو: با باز و جدا شدن سرسیلندر از موتور، این قطعه عملاً از بین رفته تلقی می‌شود و بایستی آن را تعویض نمود؛ موتور نیز اگر کارکرد طولانی داشته و به مدت زیادی در ترافیک بماند، از بین خواهد رفت .

از دلایل دیگر سوختن واشر می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • کم بودن آب رادیاتور
  • نشتی آب از موتور خودرو
  • بد بودن یا ایراد داشتن جنس سرسیلندر
  • از کار افتادن یا بد کار کردن فن خودرو
  • استفاده نکردن از ضدیخ در تابستان

توصیه می‌شود همه این موارد در نظر گرفته شوند.

نشانه‌های سوختن واشر سرسیلندر

در صورتی که یک واشر سرسیلندر نتواند هر کدام از سه وظیفه اصلی خود را به درستی انجام دهد، با توجه به میزان آسیب واشر سرسیلندر، ممکن است نتیجه آن یا بسیار واضح بوده و یا اصلاً خود را نشان ندهد. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین نشانه‌های یک واشر سرسیلندر سوخته و اینکه چگونه می‌توان آن‌ها را بررسی کرد، ذکر می‌شوند:

بد کار کردن سیلندر: معمولاً هنگام سوختن واشر سرسیلندر خودرو، این نشانه مهم‌ترین نشانه‌ای است که راننده‌ها به آن اشاره می‌کنند. در این مورد واشر سرسیلندر به علت خرابی رینگ اطراف سیلندر، به درستی قادر به انجام کار خود نیست؛ سیلندر به دلیل عدم توانایی در ایجاد فشار کافی ممکن است به درستی کار نکند. بروز چنین مشکلی در دو سیلندر مجاور، معمولاً به معنی نشتی واشر سرسیلندر بین رینگ‌های دو سیلندر مجاور است. این مشکل بیشتر در واشر سرسیلندر کامپوزیتی دیده می‌شود، اما امکان دارد در واشر سرسیلندرهای مسی و فولادی هم وجود داشته باشد.

نشتی مایعات خارجی: به راحتی می‌توان این نوع نشتی را دید و متوجه آن شد. در این شرایط معمولاً موتور روغن و آب کم می‌کند و می‌توان روی موتور آثار آب و روغن را که از شکاف موجود بین بلوک موتور و سرسیلندر خارج می‌شوند را مشاهده کرد. به غیر از نشتی‌های موجود از هر جایی بالاتر از نقطه مذکور (مانند روی سرسیلندر یا کاور سوپاپ‌ها)، به احتمال زیاد علت آن سوختن واشر سرسیلندر می‌باشد.

نشتی داخلی: ممکن است پی بردن به این مشکل سخت‌تر باشد و در بیشتر اوقات، مشخص کردن محل دقیق آن بسیار دشوار است، زیرا نمی‌توان با چشم آنچه را در داخل موتور اتفاق می‌افتد را مشاهده کرد. با وارد شدن روغن موتور به مسیرهای ویژه مایع خنک‌کننده، مایعی شبیه به سس مایونز و به رنگ قهوه‌ای روشن روی درب رادیاتور یا در مخزن ذخیره آب رادیاتور دیده می‌شود.

از طرفی با ورود مایع خنک‌کننده به مسیرهای ویژه روغن می‌توان مایعی به رنگ قهوه‌ای روشن و کثیف روی کاورهای سوپاپ یا زیر درب موتور مشاهده کرد. وارد شدن گازهای سیلندر به سیستم خنک‌کننده می‌تواند موجب ایجاد حباب در آب رادیاتور و داغ کردن موتور گردد. یک نشانه قطعی از سوختن واشر سرسیلندر، وجود حباب درون مایع خنک‌کننده موجود در منبع ذخیره آب رادیاتور می‌باشد.

ورود مایع خنک‌کننده به داخل سیلندر به شکل دود سفید در اگزوز قابل رؤیت است که معمولاً در هنگام استارت اولیه به دلیل نشت مایع خنک‌کننده با فشار به داخل سیلندر در زمان خاموش شدن موتور، بیشتر هم می‌باشد.

هنگامی که واشر سرسیلندر خرابی شدید دارد، با وارد شدن مقدار زیادی مایع خنک‌کننده به سیلندر، ممکن است باعث قفل هیدرواستاتیکی (که به آن هیدرولاک می‌گویند) شده و به موتور خودرو آسیب دائمی وارد نماید.

تشخیص و تعمیر واشر سرسیلندر سوخته

در صورتی که راننده یا مکانیک خودرو در مورد سوختن واشر سرسیلندر شک دارد، تشخیص این موضوع می‌تواند زمان‌بر باشد؛ زیرا گاهی اوقات سایر مشکلات موتور هم علائمی مشابه با سوختن واشر سرسیلندر دارند. ممکن است برای مشخص شدن اینکه واشر سرسیلندر خراب شده یا مشکل مربوط به موارد دیگری مانند بلوک ترک خورده، انژکتور، سیستم احتراق، سوپاپ‌ها یا مشکلات رینگ پیستون است، یک تست کمپرس موتور، تست نشت و تست بلوک موتور لازم باشد.

با وجود اینکه خود واشر سرسیلندر به طور معمول  خیلی گران قیمت نیست، اما تعویض آن ممکن است هزینه بالایی داشته باشد؛ زیرا برای تعویض واشر سرسیلندر باید بخش‌های زیادی از موتور، از جمله قطعات تایمینگ، منیفولد ورودی و اگزوز، قطعات سرسیلندر و خود سرسیلندر باز شوند. در صورت آسیب به سرسیلندر به دلیل افزایش دما، باید به تراشکار هم مراجعه نمود که این مشکل می‌تواند هزینه‌ها را بالاتر ببرد. به هر حال عدم رسیدگی به سوختن واشر سرسیلندر، ممکن است از کار افتادن کامل موتور خودرو را به دنبال داشته باشد.

ویژگی‌های واشر سرسیلندر مناسب

ضریب حرارتی بالا: «واشر» سرسیلندر مطلوب باید ضریب انتقال حرارتی بالایی داشته باشد تا به خوبی حرارت را انتقال داده و نسوزد.

تراکم‌پذیری: واشر بایستی پستی و بلندی‌های روی سطوح سرسیلندر و بلوکه را بپوشاند و به منظور انجام نشت‌بندی کامل با بستن پیچ‌های سرسیلندر، عمل تراکم‌پذیری را به خوبی انجام دهد. واشر سرسیلندر مسی علاوه بر تراکم‌پذیری می‌تواند حرارت را هم به خوبی انتقال دهد، اما گران تمام شدن قیمت واشر یکی از معایب آن است.

ارزان بودن: به دلیل اینکه با هر بار باز شدن سرسیلندر، واشر آن هم تعویض می‌شود؛ بنابراین چون واشرهای آزبستی ارزان بوده و خاصیت تراکم‌پذیری مناسبی دارند، کاربردی‌تر هستند.

مقاومت در برابر فشار: امروزه در مقایسه با گذشته بلوکه سیلندرها سبک‌تر و قابل انعطاف‌تر ساخته می‌شوند. در برخی موتورها از بلوکه و سرسیلندر آلومینیوم و در بعضی از سرسیلندر آلومینیوم و بلوکه چدن یا فولادی و بالعکس استفاده می‌شود. به این موتورها، بای متالی گفته می‌شود. در چنین موتورهایی به علت مقدار متفاوت انبساط فولاد و آلومینیوم، نقش واشر آب‌بندی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در صورت رسیدن حرارت بیش از حد به سرسیلندر، به پیچ‌های آن فشار وارد شده که این امر موجب صدمه دیدن واشر می‌گردد. بنابراین واشر باید جنسی داشته باشد که بتواند انبساط غیرهمگون را هم تحمل کند. به منظور افزایش عمر واشرها، انواع ترکیبی آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیش از این واشرهایی مانند آزبستی – مسی، آزبستی – فولادی و آزبستی با حلقه‌های فولادی بسیار استفاده می‌شدند.

شرکت سازنده

شرکت هاي مختلفي در زمينه توليد و عرضه واشر سر سیلندر ، فعال هستند. از مشهورترين برند هاي اين زمينه می توان به هیوندای جنیون پارتز،لیفان، جک موتورز، جک، جیلی، ام ال اس و ... اشاره کرد.  هرکدام از اين شرکت ها توانسته است با ارائه محصولاتي، نظر بخشي از مشتريان را به خود جلب کند. محصولات اين برند ها، از کيفيت مطلوبي برخوردارند و هم اکنون در بازار به به وفور يافت مي شوند.

قيمت

عوامل مختلفي نظير نوع واشر سر سیلندر، نوع خودرو، شرکت سازنده، جنس مواد سازنده و .... در تعيين قيمت واشر سر سیلندر موثرند. شرکت هاي سازنده اين محصولات، آن ها را با قيمت هاي گوناگوني به بازار عرضه کرده اند و به طور کلي قيمت اين محصولات بين 100 هزار تومان تا 1 میلیون تومان است.

يکي از مهم ترين نکاتي که در خريد هر محصول لازم است به آن توجه داشته باشيد، تعيين ميزان بودجه است که به شما کمک مي کند تا از ميان محصولات متنوع موجود در بازار، سريع تر محصول مناسب خود را انتخاب کنيد.

از ديگر نکات مهم در خريد ***، اين است که محصول خود را از برند ها و همچنين فروشگاه هاي معتبر خريداري کنيد.

 

 


نظرات کاربران

جستجو دسته‌بندی‌ها کالای‌پیشنهادی ورود/ثبت‌نام